Kalkoner

 

Inom filmvärlden så finns det något som kallas för kalkonfilmer, filmer som är så dåliga att dom nästan är bra! Filmer som man kan få ut ett mervärde utav som filmskaparna själva knappast hade tänkt sig och nu i en allt mer cynisk och självmedveten värld så finns det även dom som producerar kalkonfilmer med flit, så som exempelvis Troma Entertainment med filmer som Toxic Avenger eller Sharknado filmserien utav SyFy Films.

Få “kalkonspel”

Men inom spelbranschen så är kalkonspel något svårare att finna, för spel med trasig spelmekanik brukar oftast anses vara ospelbara och förkastas utav publiken. Dock så finns det ändå några exempel på spel som nästan nådde ändra fram till mållinjen men snubblade och fick dåliga betyg men ändå går att njuta av ifall man har ett visst överseende.

 

Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants in Manhattan (2016)

Producerat utav PlatiniumGames och utgivet utav Activision så marknadsfördes TMNT: Mutants in Manhattan som en spelardröm för alla sköldpaddsälskande spelare världen över. Med celshadead grafik inspirerad utav IDW’s nytolkning utav tonårs ninjorna så var förväntningarna höga, dock så borde vi vetat bättre. TMNT har en brokig historia med trasiga spel i skalet och detta var inget undantag, när det kom ut så fick spelet medel till låga betyg och ansågs vara alltför kort, innehållsfattigt och repetitiv. Sorgligast av allt är att flera recensenter var eniga om att det fanns korn av bra spelbarhet gömda här och där, grafiken var vacker och bossfighterna underhållande med mycket personlighet och stämning. TMNT: Mutants in Manhattan ligger på gränslandet mellan kalkon och ett mediokert spel, men med tanke på dom överlag dåliga betygen (i genomsnitt 4/10) så stämplar vi det som kalkon. Men det är ändå underhållande för TMNT fans och det finns som sagt korn utav härlig spelbarhet och tillräckligt ostigt manus och skådespel som för tankarna tillbaka till den gamla TMNT filmen från 1990.

 

Goat Simulator (2014)

Här å andra sidan har vi ett spel som är medvetet kalkon, något som är så otroligt ovanligt att Goat Simulator utav Coffee Stain Studios mycket väl kan anses vara helt unikt i sin genre. Spelet började sin bana som inget mer än en skämtprototyp utav studion, då dom hade en månad långt game jam i januari 2014 för att lätta på trycket efter att ha avslutat arbetat med Sanctum 2. Huvuddesignern beskrev det som ett old school skater spel, fast istället för en skateboardåkare så spelar man som en get och istället för att göra poäng så har man sönder saker. Det var en parodi på andra obskyra simulatorspel med öppen värld som av någon anledning slagit igenom och blivit internetfenomen, exempelvis Euro Truck Simulator. Det var aldrig meningen att bli annat än ett skämt inom studion och ett sätt att lära sig hantera Unreal spelmotorn. Efter att studion postat lite alpha material videos så exploderade internet och folk ville se en fullständig version utav spelet. An bestämde sig för att släppa spelet, med buggar, misstag i fysikprogrammeringen och allt och låta det vara ett bra dåligt spel utan något egentligt slutmål annat än att det var annorlunda. Fansen älskade det för hur dåligt det var och Goat Simulator har blivit en hit på spelmarknaden trots låga betyg, halvdan grafik (man köpte in alla modeller och texturer utan att anpassa dom, vilket ger en härlig B-känsla) och buggig spelkontroll samt sadistisk kamera.